Nart en Tineke de Donau langs.

En weer verder...

2 september 2011.
Het is een stralende dag! De voorspellingen zijn uitstekend. We maken een lunchpakketje klaar en stappen op de fiets. De route langs de Donau, (die hier de afmetingen heeft van de Dommel en groen van kleur is), gaat door vlaktes, langs dorpjes ( Pfohren en Geisingen) en maisvelden. We fietsen dezelfde route terug. Onderweg worden we overvallen door een flinke stortbui en we vluchten een supermarkt in, waar we meteen maar wat inkopen doen. Even later schijnt de zon weer volop en de rest van dag blijft dat zo. Er staat 30 km op de fietsteller, genoeg bij deze temperaturen. We rijden door naar Tuttlingen a. Donau. Onderweg zoeken we de Donauversinkung op bij Immendingen. 155 dagen per jaar (zomer en herfst) stroomt er zo weinig water door de bedding dat het water ondergronds verdwijnt en bij Aachtopf weer boven komt. Het pad er naar toe is er een grote modderboel en we moeten uitkijken niet onderuit te glibberen. We bereiken de plek, maar in de bedding zelf wagen we ons niet; het loopt nogal steil naar beneden. Vreemd gezicht op hier de hele Donau te zien ophouden! Een eind verderop op is nog een 2e “versinkung” In Tuttlingen is een mooie rustige plek vlak aan de rivier aan het einde van een grote parking. Er staan een stuk of 20 campers. De meeste hebben de luifels uit en de stoeltjes buiten.
Zaterdag 3 september 2011.
Alweer prima weer. Eerst lopen we de brug over naar het centrum en kijken daar wat rond. Gezellig met een aantal terrasjes. Terug bij de camper pakken we de fietsen en gaan weer een eind de Donau langs, stroomafwaarts. We rijden vandaag via Nendingen, en Stetten naar Mühlheim a/d Donau. Een prachtige tocht. Hier en daar moeten wat heuveltjes worden genomen en het is druk op de route, zowel met fietsers, wandelaars als skeelers; tja het is zaterdag. In Mühlheim gaat het steil de berg op dwars door het oude centrum. Nadat we een cache bij een kapelletje hebben gevonden rijden we nog door tot aan de bosrand en keren daar weer om. De rest van de middag brengen we lui door op een bankje in de schaduw aan de Donau en bekijken het volk dat voorbij fietst, skeelert, wandelt en peddelt. Zelfs komt er af en toe een trapbootje voorbij.
Zondag 4 september 2011.
Vandaag gaat het naar Beuron. Hier staat een groot Benedictijner klooster uit de 12e eeuw, waar nog steeds de monniken allerlei beroepen uitoefenen, zoals slager, bakker, kleermaker en tuinman. Er staat een prachtige kerk bij die alleen op zondag open is, dus kunnen we die van binnen bezichtigen. Ook bekijken we het “Haus der Natur” bij het station, waar de planten- en dierenwereld van de Obere Donau aanschouwelijk worden toegelicht. Vlak voor Beuron beginnen de bergen van de Schwäbische Alb en stroomt de Donau door een soort canyon tot aan Sigmaringen. Morgen willen we hier een wandeling maken boven de Donau langs (als het weer het toelaat, want aan het einde van de middag begint het te regenen). We blijven vannacht hier op de parking staan zodat we morgen met de trein naar Hausen im Tal kunnen en vandaar terugwandelen naar Beuron.
Maandag 5 september.
De hele nacht heeft het geregend, maar als we op weg gaan naar het station om half 10 is het droog. Toch maar een plu en regenjas mee. 10.02 uur stappen we in de trein en 8 minuten later zijn we bij Hausen Im Tal, de start van de wandeling. Het gaat al gauw flink omhoog en het bos in. Een uur later zijn we bij Schloss Werenwag aangekomen en hebben prachtig uitzicht op het dal beneden ons: Donau, spoor en weg zijn mooi te zien tussen de stijloprijzende kalkrots-formaties aan weerszijden. Zo komen we langs diverse uitzichtpunten. We moeten een dal oversteken; dat betekent helemaal naar beneden en dan weer omhoog. Het is een prachtige afwisselende route en alles ruikt lekker fris na al die regen van vannacht. Toch moeten we opletten want diverse stukken zijn spekglad en Nart glibbert 1 keer onderuit op een natte boomwortel. Gelukkig niks anders dan een paar platte boterhammen! Het blijft gelukkig de hele middag verder droog en zelfs de zon komt in de middag te voorschijn. Tegen drieën zijn we terug op de parking bij het klooster van Beuron. Na thee en wat rust gaan we een stukje verder langs de Donau, komen nog voorbij een Karstquelle en strijken tenslotte neer op een parkeerterrein naast de camping in Sigmaringen. Morgen moet er gewassen worden, geïnternet en gedoucht. Na het avondeten lopen we toch nog even een rondje door het centrum; het hooggelegen slot is zeer indrukwekkend, er zijn gezellige straatjes en winkeltjes. Mooi plekje weer.

Rohan de Waard

Hoi Lieve oma en opa.
Ik wil iets vertellen. Ik kan helemaal alleen (met bandjes) in het grote bad van het zwembad. Knap he.

Ik mis jullie dikke kus Rohan en een kus van Feija

Marietta

Wat heerlijk, weer al die leuke plekjes ontdekken!
Groetjes! Marietta

Harrie Somers

Beste Nard.
Wat vervelend dat je nu met je pootje in de gips zit.
Aan de foto te zien ben je in het St. Anna geholpen.
Wij wensen je een snelle beterschap en als jullie toch weer naar Spanje gaan, misschien komen jullie wel weer in de buurt van Palomares.
Wij vertrekken over 2 weken.
Sterkte en groeten van Harrie en Rieny