Nart en Tineke de Donau langs.

Van Kelheim naar Passau

Dinsdag,13-09-2011. Kelheim, wandeling naar Klooster Weltenburg.
Vandaag maken we wandeling 40 uit de Dumontgids 'Wanderführer Deutschland'.
We zijn er vroeg uit, luisteren tijdens het ontbijt naar hetEuropese weersbericht, die voor deze omgeving goed is. De temperatuur is wel wat minder dan gisteren, maar wordt wel weer 20+.
Vijf voor half tien lopen we dan over de dijk parallel aan de Donau naar de Schiffsanlegestelle en dan over een sluis door het westen van de oude stad van Kelheim. Het gaat steil de berg op naar de Befreiungshalle. Een zeer stevige klim. Even overwegen we dit ronde bouwwerk ook binnen te gaan bezichtigen, maar de bovenverdieping is vanwege restauratie gesloten en de kassa is 300 m verderop!
Dan volgen we de markeringen van de archeologische wandeling. Onderweg in deze heel aardige bossen zijn namelijk met een beetje fantasie en hulp van infoborden overblijfselen te zien uit de Keltische tijd. Diverse verdedigingswallen, maar ook afgravingen, waar tot in de middeleeuwen ijzererts werd gedolven.
Via zo'n wal komen we twee uur later hoog boven de Donau uit, waarna we steil afdalen naar een asfaltweggetje dat tegenover het Weltenburg klooster aan de Donau uitkomt. Daar waren we gisteren dus al. Stevig klimmend gaat het weer omhoog ; nu volgen we de I markeringen, hoog boven de Weltenburger Enge door het bos terug in de richting van Kelheim. Tenslotte dalen we weer naar Donau-niveau en lopen vlak langs de hoge steile rotsen. Rondvaartboten varen af en aan tussen Kelheim en het klooster. Dan rest ons een vlak traject terug naar de camperplaats. Tegen 14 uur zijn we dan op de camperplaats terug, betalen aan de automaat voor nog een overnachting en rusten dan uit van deze mooie wandeling. De rest van de middag verzetten we nauwelijks nog een stap. Het is eventjes genoeg geweest en het is prima toeven in de zon.

Woensdag 14-09-2011. Kelheim-Regensburg-Straubing-Plattling.
Na een regenrijke nacht vertrekken we naar Regensburg. We zetten de camper op een grote parking: Dultplatz, dat op een eiland ligt tussen een tak van de Donau en een kanaal. We lopen over een ijzeren voetgangersbrug en hebben meteen zicht op de grote Domtorens. Ook aan deze brug hangen honderden hangslotjes met ingegraveerde namen en data.
Via de Donau gaat het door oude straatjes naar het I-kantoor in het oude Rathaus. Eerst maar een internet opzoeken want het wordt hoog tijd om weer wat berichten en foto's te versturen. Als ik bijna klaar ben kom ik erachter dat het laatste verhaal niet op de stick staat! Balen...
Na de directe omgeving van het Rathaus bekeken te hebben lopen we via de Goliathstra?e (grote schildering van David en Goliath op de gevel van een gebouw) naar de Salztadel-poort met info over werelderfgoed, en de Steinerne Brücke over de Donau. Dan gaat het naar de Domkerk St. Peter met zijn twee hoge torens.
Vanbinnen is de kerk heel donker, maar als de zon even op de gebrandschilderde ramen schijnt, dan blijken die werkelijk schitterend te zijn. Er is veel te zien: schilderijen, altaren, beelden en heel veel ramen met fijn brandschilderwerk.
We gaan even naar de Historische Wurstküche onder aan de Steinerne Brücke. Op het terras voor deze kleine uitspanning wemelt het van het worst-etend en bier-drinkend volk. Echt Beiers vinden wij. Na een lange aarzeling laat Nart zo'n worst aan zijn neus voorbij gaan. Daar krijg je nog spijt zeg ik.... Onze lunch nemen we wat later saai in onze eigen camper. Maar wel met lekker Regensburger Dreikornbrot.
Tegen 2-en rijden we door. Via Pfatter gaat het langs de Donau, die hier achter een hoge dijk ligt, zodat we ‘m nauwelijks zien, naar Straubing. Op een gigantisch grote parking tegen de oude stad aan parkeren we. Het is een stad die wemelt van de hoge torens, o.a de Stadtsturm. Opnieuw een prachtige plaats om te flaneren, terrasje te pikken of inkopen te doen. Via het I-kantoor gaan wij ook nog even naar de bibliotheek bij de Schlo?brücke over de Donau. Daar gaan we nog eens internetten om het ontbrekende 4e verhaal up te loaden. Dan maken we het rondje door de stad af en rijden door naar Plattling. Een heel aardig centrum zo te zien, ondanks de doorgaande en drukke weg. Onze GPS brengt ons naar een parking bij sportparken in een rustig laantje. Daar kunnen we nog een uurtje van de zon genieten voordat hij achter de bomen verdwijnt.

Donderdag 15-09-2011. Plattling - Vilshofen.......en Harold is jarig vandaag!!
Na het ontbijt kijken we nog even aan het centrale plein in Plattling, heel aardig met diverse leuke gebouwen. Jammer dat de doorgaande weg uitgerekend hier ligt. We kopen weer zo'n lekker brood en verlaten Plattling. Net buiten de het dorp steken we de Isar over. De route gaat dan helamaal langs de Donau naar Vilshofen. Net voor die stad zien we voor het eerst vrachtschepen op de Donau. Hier liggen dan ook boeien in het water om de vaargeul aan te geven.
De camperplaats ligt ook pal aan de Donau.We stappen op de fiets en rijden naar het centrum. De fietsen zetten we daar aan de winkelstraat en kuieren wat rond. We kijken even bij de Stadtpfarrkirche Johannes Baptiste binnen. Ook dit is een heel barokke en lichte kerk. Na de Stadtturm halen we bij het I-kantoor een plattegrond om dan aan de andere kant van de rivier de Vils (deze komt hier in de Donau uit) bij de NORMA inkopen te gaan doen. We brengen deze terug en ondernemen dan een fietstochtje langs de Donau. We steken daartoe de Marienbrücke over en pikken daar een cache op bij een 'kunstwerk', dat het instorten van deze brug in 2000 memoreert. 'Gott sei dank ' (de naam van het monument) zijn daarbij geen mensen omgekomen.
Over een golvende weg rijden we langs het minivliegveld bij de brug via Windorf naar een veerpontje (preciezer gezegd een Gierseilfähre) dat ons naar Sandbach aan de overkant brengt.
Een Gierseilfähre is een uitvinding van de Nijmegenaar Hendrik Heuck uit 1657 en werkt op de stroming van de rivier. Dit veer heeft nog een buitenboordmotortje aan de zijkant om te kunnen manoeuvreren bij het afvaren en aanleggen. Deze uitleg staat op een informatiebord bij de aankomstplaats.
De weg terug gaat steeds langs de spoorbaan en een drukke weg. Daardoor niet zo interessant.
We bellen aan het begin van de avond Harold om hem met zijn verjaardag te feliciteren. Rohan is te verlegen om iets te vertellen aan de telefoon. Feija brabbelt er vrolijk op los.

16-09-2011. bezoek aan Passau.
Al voor negenen is de mist opgetrokken en wordt de lucht strakblauw. Via de linker oever rijden we van Vilshofen naar Passau, waar we op een soort haventerrein (Winterhafen Racklau) een camperplek aan een zijtak van de Donau vinden. We stappen op de fiets en rijden in de richting van de stad. Even verderop blijken we op een eiland te zitten en moeten dus de andere kant op. Bij de weg waar we vandaan kwamen zien we een bordje 'Donau Radweg' en die volgen we dan naar het centrum.
We pikken een cache op bij een roestige haas en 2 egels (sprookje van Grimm?) en een fietshotel. Dan gaat het langs parkeerplaatsen onder viaducten en de ankerplaatsen voor de grote passagiersschepen de oude stad in. Bij het I-kantoor haalt Tineke een plattegrondje op. We volgen de Donau-oever tot aan het Dreiflüsseeck: het punt waar Donau, Inn en de Ilz samen komen. De earthcache daar vraagt o.a. naar het kleurverschil van de rivieren. De Donau is namelijk vrij donker grijs, De Ilz zwart en de Inn groen, hetgeen op de samenvloeiing goed te zien is. Typisch is dat de Inn de Donau 'overspoelt'.
We passeren de Schaiblingsturm, die tegen de Inn staat en slaan net na de Marienbrücke (hier zetten we de fietsen neer) rechts af naar de St. Stephans dom. De dom is nu dicht vanwege een orgelconcert. We bekijken wel alvast de binnenhof van de Dom. Daar zijn vele grafstenen tegen de muren aan geplakt. Ziet er apart uit..
We vervolgen de wandeling via de hoofdstraat van de oude binnenstad. In een van de zijstraatjes is een filmploeg bezig met opnames; er lopen ouderwets geklede figuranten en acteurs.
Verderop lopen we om de H. Kreuz kloosterkerk heen en lopen via het Rathaus door smalle stegen met kleurrijke stapstenen en kunstenaarsateliers terug naar de Rezidensplatz. Steeds weer vallen ons nieuwe hoekjes, stegen, doorgangen en trappen op. Heel erg leuk deze stad.
We gaan op de Rezidenzplatz lunchen. Heerlijk in de zon op het terras voor de Dom.Het Passauer Wei?bier smaakt ons uitstekend. Dan gaan we de dom zelf bezichtigen. Zeker de moeite waard; het orgel is het grootste kerkorgel ter wereld en bestaat uit 5 delen, die vanuit het Hauptklavier bespeeld kunnen worden. Jammer dat we te laat waren voor het orgelconcert. Dan stappen we in een minibus die ons naar de Veste Overhaus brengt. Deze ligt hoog boven de stad aan de andere kant van de Donau. Uiteraard is daar het belangrijkste het uitzicht over de stad en omgeving (Oostenrijk ligt aan de overkant) vanaf de uitzichttoren. Van bovenaf is perfect het kleurverschil van de 3 rivieren te zien. Te voet dalen we de berg weer af en via de hangbrug gaat het terug naar de fietsen. Na een mooie dag in Passau genieten we bij de camper nog van de zon tot ie achter de horizon verdwijnt. Morgen gaan we Oostenrijk in.