Nart en Tineke de Donau langs.

Langs de Donau in Oostenrijk

Zaterdag 17-09-2011. Van Passau naar Schlögen (Oostenrijk))
Om 9.00 uur rijden we Oostenrijk binnen. De zon breekt goed door en we zien weer bergen. Dat laatste levert direct veel mooie uitzichten op de Donau op.
De eerste stop is het Jochensteinkraftwerk, waar we een wandelkaart van de Donausteig (wandeling over 400+ km!) en een cache oppikken. Het is weer tijd voor een camping. Die in Wesenufer is niet meer voor passanten. Dus rijden we door. In Schlögen vinden we op een prachtige terrascamping een voortreffelijk plekje met riant zicht op de Donau. Er is een wasmachine en een droger; beter kan niet. Alleen moet ik tot 12 uur wachten voor ik mag gaan wassen. (Van half elf tot twaalf moet er stroom gespaard worden!?)
Met heerlijk weer zitten we zo een groot deel van de middag op ons terrasje naar voorbijvarende boten te kijken. Grote dubbele duwbakken en cruiseschepen, motorjachten en kleine vissersbootjes. Doordat de Donau gestuwd wordt is er maar een lichte stroming. We zitten vlak bij een soort haarspeldbocht en het is machtig om te zien hoe die joekels van boten die bocht nemen. Later op de middag lopen we nog een eind langs de rivier stroomafwaarts en door die bocht, waar ook een miniveerbootje voetgangers en fietsers overzet. 'GrĂĽss Gott' horen we voortdurend om ons heen. Bij de jachthaven die ook bij de camping hoort is een kleine supermarkt waar we wat boodschappen doen. Tot de zon achter de bergen verdwijnt zijn we buiten; dan begint het in een rap tempo koeler te worden.

Zondag 18-09-2011. Schlögen - Linz - Ardagger Markt. En...Niels is jarig!!!
Om half tien zijn we er pas uit, na een warme regenrijke nacht. Daardoor zijn we pas om 11.30 op pad.
In Linz rijden we een tijd rond voor we een geschikte parkeerplaats hebben. Zondags gratis. Aan de Donau èn bij het centrum. We kijken even bij het glazen gebouw aan de andere kant van deze straat: het Lentos Kunstmuseum voor moderne kunst. We bewonderen de grote Hauptplatz met de Dreifaltigheitssäule en oranje-gele sneltrams. Bij het I-kantoor krijgen we een stadsplattegrond en een boekje met wandelingen in en om Linz.
We besluiten een 'eigen' rondje te maken. In de aan de Hauptplatz aansluitende Landstra?e slaan we af om de Alte Dom te bezoeken, barokke kloosterkerk met typische dwars staande zijaltaren.
We volgen de Landstra?e verder met zijn vele zeer luxe en aparte winkels. We kijken even binnen bij de eveneens barokke Ursulinenkirche, een voormalige kloosterkerk.
Via een alleraardigst straatje met kleine galerieën (Linz was recent culturele hoofdstad van Europa) lopen we naar de Mariendom (of Neuer Dom) een duistere neogotische kerk. Het meest frappante zijn de hypermoderne abstracte gebrandschilderde ramen achter het hoofdaltaar.
Via de Herrenstra?e komen we door de poorten van het Landhaus met zijn aparte toren en een binnenplaats. Ook in de Altstadt weer allerlei gebouwen, die iets met kunst te maken hebben.
Om 15.30 komen we dan in Ardagger Markt. De hele weg vanaf Linz ging langs de Donau.
We maken even een verkenningstochtje; dit dorpje bestaat uit 1 lange straat. We hebben het snel bekeken: er is een bakker en dat is voor morgenochtend wel handig. In de loop van de avond is er ineens internetverbinding zodat ik meteen het reislog kan bijwerken, caches kan loggen, mail kan lezen en even facebook bekijken. Als Nart even later de uitslag van Ajax -PSV wil zien is de verbinding verbroken....

Maandag 19-09-2011. Ardagger Markt - Melk - Kritzendorf.
10.20 uur vertrekken we uit een doorweekt Ardagger Markt. De hele nacht heeft het geregend en de temperatuur is behoorlijk gezakt. We volgen de noordelijke Donau-oever. Op zich een prachtige weg met mooie uitzichten, ware het niet dat het nu grauw en grijs is.
De zoveelste Donaudam en sluis zien we bij Persenbeug.
Wij brengen een bezoek aan Klooster (Stift) Melk, dat al vanaf weg nr 3 boven op een hoge heuvel te zien was.
De camper wordt op een grote parking achtergelaten en wij lopen in de miezerregen de ene na de andere poort door naar het centrum van het Benedictijnenklooster, een grote binnenplaats.
We stappen de zijingang in van de 'Hochbarocke' kloosterkerk en staan dan tussen de 'wauw' en 'oh my goodness' roepende Amerikanen in een klein afgezet deel van de kerk. Ze hebben gelijk, in de categorie barokkerken is dit een topper. Enorme gouden beelden rondom aan de muren, het hele plafond is volledig beschilderd met uitbundige fresco's. Alles duidelijk gemaakt om te imponeren en dat doet het dan ook.
We kopen een entreekaart voor het museum, de bibliotheek en de entree tot de rest van de kerk.
Zo schuiven we tussen diverse begeleide groepen toeristen door, die ellenlange uitleg in hun eigen taal te horen krijgen. Het eerste deel is een modern museum dat begint in een gang met grote staatsie portretten. Dan komen diverse zalen, die uitleggen wat onder andere het belang van St. Benedictus was en wat hij allemaal aan wijsheden heeft nagelaten. Uiteraard met de nodige voorbeelden van religieuze kunstschatten, middeleeuwse schilderijen, religieuze gebruiksvoorwerpen en plastieken èn het Breu-altaar. Dat laatste is een groot 'kamerscherm' met 2x 8 schilderijen, die als bijbeluitleg diende voor de toedertijd nog analfabetische gemeente. De Kristalzaal (oude ontvangstruimte) blinkt vooral uit door het grote plafond met 'trompe d'oeuil'-effect. Dat dit plafond niet helemaal rond is afgewerkt en een stuk lager is dan het lijkt, is nauwelijks te zien. We komen op een terras met goed zicht op het stadje Melk beneden en een binnenhof met een andere in- uitgang van de kerk. Via een van de zalen van de bibliotheek en een prachtige wenteltrap komen we opnieuw in de kerk uit. Zo zien we nog meer en beter allerlei details in deze kerk: b.v. de 2 twee glazen kisten met het gebeente van heiligen, de grote kroon boven het hoofdaltaar, de loges hoog tegen het plafons aan en de grote schilderijen en beelden. Bij de uitgang komen we even aan de praat met een Australiër die een rondje Alpenlanden doet. We wisselen wat wederzijdse reiservaringen uit.
Om 14.00 na boodschappen bij de SPAR in Melk rijden we via de zuidkant van de Donau richting Wenen en komen door het wijnbouwgebied van Wachau. Tegen vijven zijn we op de camperplaats bij het station van Kritzendorf zo'n 10 km ten westen van Wenen. We kijken even naar de treinverbindingen. Elk half uur gaat er een. Voor €5,70 kunnen we een 24-uurs vervoerskaart voor Wenen kopen. Zo is dit een ideaal startpunt voor ons bezoek aan de hoofdstad.
Nadeel hier zijn wel de voorbij denderende treinen. En af en toe valt er een kastanje met een vreselijke knal op het dak. Dus samen met de gestaag vallende regen is er leven zat in de tent.

Dinsdag 20-09-2011. Kritzendorf - Wien v.v.
De 2e dag aaneen dat het onafgebroken regent. Meestal gelukkig niet al te hard, maar toch. Na het ontbijt nemen we de trein van 10.02 naar Wenen. €1.80 p.e.
Na een zestal stations stappen we uit in Spittelau, waar we op zoek gaan naar het vervolg.
Hier zien we een zeer fraai fabrieksgebouw dat door Hundertwasser is ontworpen. In de stationshal kunnen we een Wiener Einkaufskarte kopen, waarmee je van 8.00 - 20.00 onbeperkt van al het openbaar vervoer in Wenen gebruik kan maken (€4,60 p.p). We krijgen er een rittenplan bij en we stappen in de U4 naar Schwedenplatz en dan met de U1 naar de Stephansplatz. Het overstappen gaat snel, je hoeft maximaal 2 à 3 minuten te wachten op de volgende aansluiting. We gaan weer bovengronds en wandelen naar de Stephansdom, die vlak bij is In 20 minuten bekijken we deze toch grote kerk. Hij wordt druk bezocht door horden toeristen, waarvan de meeste achter een omhooggestoken paraplu aanlopen. Ik hoor veel verschillende talen om me heen.
Buiten staan een aantal koetsen klaar om toeristen op de ouderwetse wijze door de stad te transporteren. Wij beginnen met de eigen benenwagens aan een wandeling langs de vele monumenten die de stad kent. Eerst een rondje om de dom dan via de Goldschmiedgasse naar een kerk met een groene koepel: de St. Peter. De Graben (Pestzuil) en de Kohlgasse brengen ons dan naar de Hofburg Dit was tot 1918 het keizerlijk paleis. Enorme gebouwen met grote poortgebouwen en kolossale beelden. Alles is op een zeer groot oppervlak gebouwd. We passeren de Spanische Hofreitschule en een groot binnenplein de Heldenplatz. Aan de overkant van de Burgring is het museumkwartier met o.a. het Natuurhistorisch en het Kunsthistorisch museum. Wij volgen kloksgewijs die binnenring met grote gebouwen. Op de Schottenring nemen we dan tram 1 naar het uitgestrekte Praterpark. Onderweg horen we echter dat we bij het Hundertwasser-haus langs komen. Dus stappen we daar uit voor enkele foto's. Vandaar worden we naar het vlakbij gelegene Kunsthaus Wien verwezen, dat eveneens een Hundertwasser creatie is .Beide 'kei'-leuke gebouwen. We stappen opnieuw tram 1 in voor het Prater. Dat ligt er nu met dit in en in trieste weer vrijwel compleet verlaten bij. We zoeken het amusementspark Wurstelprater op met tientallen kermisattracties en uiteraard de twee grote Reuzenraden. Door dit pokkenweer is er maar weinig te doen. De meeste attracties zijn dan ook dicht.
Bij het Praterstern buiten het park nemen we op het gelijknamige U-bahnstation de U2 naar Karlsplatz. We stappen dan over op de U4 naar Schloss Schönbrunn.
Schönbrunn is een groot paleis met een uitgestrekt park in laatbarokke tuinarchtectuur naar Franse stijl. Op de heuvel achter het paleis is halverwege de Neptunus-fontein en boven een uit de kluiten gewassen tuinhuis, dag oogt als een decor. Het is even pittig klimmen daarheen, maar dan heeft men Wenen aan de voeten liggen. Uiteraard is vandaag het zicht niet best en proberen we ons voor te stellen hoe het bij beter weer zou zijn. We nemen tram 58 naar het Westbahnhof en de U3 naar de Herrengasse. Door de winkelstraten gaat het dan naar het station waar we de aansluiting terug kunnen nemen. Onderweg kopen we een kaartje voor ons moeder en kijken naar een leuke kroeg om wat te drinken en uit te puffen. Op de hoek bij de Schwedenplatz is wel een aardige en grote Konditorei, maar die is compleet bezet, geen tafeltje over. Uiteindelijk nemen we dan de U4 naar Heiligenstadt en stappen daar over op de trein naar Kritzendorf. Het is onder de 15 graden in de camper en dus gaat voor het eerst deze vakantie de kachel even aan. Lekker opwarmen na deze natte maar toch heel mooie dag. Gelukkig is het ondertussen opgehouden met regenen....

Els

Hallo saampjes..leuk om jullie verhaal te volgen. Ik vond de link op Facebook. Jullie zijn al een flink eind gekomen, hebben schitterende dingen gezien maar helaas las ik ook recente frisse natte weerervaringen. Hier knapt het geleidelijk op dus ik hoop van harte dat jullie verdere reis veel zon mag bieden. Van alles wat ik las, vond ik het idee dat jullie de oorsprong van de Donau gezien hebben wel het meest wonderlijk. Ooit zag ik het begin van de Maas en ik was daar enorm van onder de indruk. Zo'n klein friemelbeekje dat een machtige rivier wordt. Veel plezier met jullie verdere avonturen. We volgen..
Veel liefs van mij en van Lammert

marga terpstra

Hoi. Jullie verslagen gelezen en ik heb er reuze van genoten. Wij gaan binnenkort ook een reis langs de Donau maken en ik heb, door jullie, meer info gekregen dan via de folders. Ik heb alleen Ă©Ă©n vraag: waar staan die landenvlaggen waar de Donau door stroomt. De rede is: we willen, t.z.t., daar onze reis beginnen. Nog veel reisplezier voor de toekomst, een paar gezellige Kerstdagen en een supergezond Nieuwjaar. Groetjes, Marga.