Nart en Tineke de Donau langs.

Szágy en te snel weer thuis....

Maandag 26 september 20011
Vandaag verlaten we Budapest en gaan op weg naar Szágy, waar Joke en Theo hun huis hebben. Daar worden we dinsdag verwacht. Het is toch nog een dikke 200 km er naar toe. We hebben gisteravond moeite gehad om nog campings aan het Balatonmeer te vinden die nog open zijn; dat hadden we niet verwacht. De meeste sluiten half september! En dat terwijl het weer hier nog tot in oktober goed is. Tweede probleempje dat zich voor doet is dat onze GPS er mee ophoudt. Het stekkertje van de oplader zat al wat gammel, maar nu is het echt einde oefening. Gelukkig zijn we Budapest dan al uit. We hebben een goede kaart. We moeten alleen oppassen niet op een tolweg terecht te komen (M-wegen), want we hebben geen vignet.
De provinciale wegen zijn goed berijdbaar en vinden we interessanter dan de snelweg. De wegnummers staan goed aangegeven, eerst de 6 tot Érd en dan de 7 richting Siófok. We wilden in 1e instantie daar een camping zoeken maar die blijken allemaal al te zijn begonnen aan de winterslaap. Aan de oostkant bij Balatonkenese vangen we bot: het hek zit op slot, dan door naar Balatonfüzfö. Tussen het spoor en het meer is camping(kje). Het hek is dicht maar er hangt een briefje met een telefoonnummer dat ie open is. De buurman van de 'jacht'haven belt voor ons. We kunnen hier vannacht blijven, mooi plekje aan het meer. We maken een fietstochtje naar links en vinden een strandje waar je betalen moet. De andere kant op, het fietspad volgend, is een postkantoor en een winkeltje. Aan de zuidkant van het meer zou meer te beleven zijn volgens ons boekje. De namiddag brengen we door op een bankje in de zon aan het water waar af en toe vissersbootjes langskomen. We blijven de enig gasten op de camping vannacht.

Dinsdag 27 09 rijden we door richting Szagy via Siofok. Dit zou een levendige toeristenplaats zijn maar ook hier is niks te beleven. Bijna alles is dicht, bij de haven waar we een cache zoeken vraagt een dame voorzichtig of we zin hebben in een boottochtje van een uur op het meer, nou nee, we hebben andere plannen. Net na de middag rijden we het erf op bij Joke en Theo. Marika (zusje van Nart en Theo) is er ook. Zij was afgelopen zaterdag met hen meegereden en blijft tot zondag. Dan gaat ze per vliegtuig terug. Het worden een paar gezellige dagen; het weer is schitterend en we zijn de hele dag buiten; maken een urenlange wandeling door de prachtige omgeving,waarbij we af en toe niet helemaal zeker zijn van de route. Marika plukt ladingen appels, waarbij ik haar af en toe help. We kletsen heel wat af. De dag dat we eigenlijk naar Pécs hadden willen gaan wordt er een lading hout afgeleverd. Zo kunnen Joke en Theo de winter warm doorkomen. Gelukkig weet Theo onze navigator te solderen zodat we makkelijker onze route kunnen vervolgen.
Helaas komt er een streep door onze verdere reisplannen omdat Nart 's morgens vroeg als het gras nog nat is, een rare sliding maakt en zijn enkel breekt. Dat ie echt ook gebroken is horen we pas de volgende dag in het ziekenhuis nadat er röntgenfoto's zijn gemaakt. Het bot wordt recht gezet en er komt gips omheen....dat vervolgens weer wordt opengeknipt en daar gaat dan weer verband om. Dit omdat de voet nog zo dik opgezwollen is. Hij krijgt trombose-injecties mee en de boodschap om na een week weer foto's te laten maken en nieuw gips erom heen te laten zetten. Tot die tijd absoluut niet op de voet gaan staan! We kopen een paar krukken dus. Een voortijdig einde van deze reis dus....

Zaterdag nemen we hartelijk afscheid van Joke, Theo en Marika en rijden die dag (het is zo'n 30 graden) tot aan Loosdorf, een km of 50 voor Linz. We overnachten in de tuin van een restaurant, waar we heerlijk eten. Om 10.00 liggen we al in bed. Nog 975 km te gaan....Gisteren hebben we een vignet voor de Oostenrijkse snelwegen gekocht; dat schiet beter op.

Zondag is alweer zo'n mooie dag. Het wordt aardig warm tijdens de rit die hoofdzakelijk over de snelweg gaat: eerst nog een stukje Oostenrijk (we komen weer langs Melk,waar we vanaf de weg mooi zicht hebben op het klooster). Tussen Nürnberg en Würzburg stropt het verkeer regelmatig en gaat het met een slakkengangetje. Ook daarna staan we een tijdje in de file vanwege een aanrijding. We rijden vandaag tot Bad Camberg, waar een camperplaats is. We zijn er om kwart voor 7. Als nr 10 sluiten we aan in de groep. Morgen nog 285 km te gaan...en dan zijn we weer thuis.
Maandag 3 oktober. We zijn weer thuis. Zo druk als het gisteren was op de Duitse autobaan, zo rustig was het vandaag..geen enkel vrachtwagen op de weg vanwege de Duitse eenheid , een vrije dag voor iedereen. Om 12.00 uur draaien we afslag Waalre op waarna we nog een tijd in de file staan vanwege een bus die tegen het viaduct bij Van der Valk geparkeerd staat. Jammer dat onze reis zo abrupt moest worden afgebroken, we waren graag nog wat langer in Hongarije rond getrokken. Nou maar eerst ervoor zorgen dat Nart's enkel gauw weer in orde is.

Lammert

Heel erg jammer dat jullie de reis op deze manier moesten afbreken. Inderdaad, van horen zeggen is Hongarije een mooi land. Maar ach, wie weet, volgende jaar...toch? Ik wens Nart beterschap en een schouderklopje voor jou voor de lange rit terug naar Waalre.
xx
Lammert

Els

Ik wil me helemaal aansluiten bij Lammert's commentaar hierboven. Heel jammer inderdaad dat de reis voortijdig afgebroken moest worden. Heel veel beterschap nogmaals en fijn dat de reis zo voorspoedig verlopen is. Knuffels van mij voor jullie twee.