Nart en Tineke de Donau langs.

Budapest

Zaterdag 24-09-2011. Budapest: Buda.
Om 10.00 lopen we de camping af en de Haller Utca langs naar de Donau. We steken via de Pet?fi HĂ­d (brug) over en zijn dan in Buda. We passeren eerst het grote gebouw van de technische universiteit. Aan de overkant zien we een hypermoderne glazen halve pijp tussen twee oudere gebouwen in. (Station?)
Net voor de Szabadság Híd komen we aan het Gellért hotel. Voor het gebouw staat een soort kiosk met een groene steen. Links om de bocht kijken we even bij het badcomplex van het hotel. Binnen is alles in jugendstill, mooi!
Vervolgens bezoeken we de Sziklatemplon (grottenkerk) op de zuidhelling van de Gellért-hegy (heuvel) staat. Deze bestaat uit diverse kleine ruimtes, die als afzonderlijke kapellen in gebruik zijn. We krijgen uitleg via een audio-systeen.
We klimmen de Gellért-heuvel op door een park. Dat is een steile klim, die bij deze warmte (het is al boven de 25C) op een kruisweg begint te lijken. Boven vinden we het Bevrijdingsmonument (Felszabadulási Emlékm?) met opnieuw panoramapunten. Iets verderop staat de Citadella. Daar komen bussen vol volk naar boven. Het is erg druk.
Aan de noordzijde van de Citadella gaat het via een park weer omlaag in de richting van het Oude Koninklijk Paleis. Daarbij passeren we het hoge standbeeld van St. Gellért , deze heilige werd in de XI eeuw in een ton hier van de helling gegooid en is nu de beschermheer van de stad.
Beneden aan de Donau eten we in een parkje onze boterhammen, waarbij we gade geslagen worden door keizerin Elisabeth. Via het Nagy Rondella betreden we dan het Királyi Palota (Koninklijk Paleis), waar overigens vrijwel volledig het Hongaars Nationaal Museum in gevestigd is. Ook aan de buitenkant is er meer dan genoeg te zien: fonteinen (o.s.Matiya's fontein) en grote bronzen standbeelden. Daarbij hebben we steeds weer magnifieke uitzichten op Buda en Pest. We kuieren de oude stad vervolgens door. In de Mátyás Templon (helaas nu voor publiek gesloten) wordt het ene na het andere bruidspaar getrouwd, zodat het een komen en gaan is van bruiloftsgasten. Een specifieke club is voor een groot deel in Hongaarse klederdracht, hetgeen ook de nodige belangstelling van de alom aanwezige toeristen trekt. Nu is de omgeving van deze Mathiaskerk zeer fotogeniek. Vooral de Halászbástya, een weelderig versierd bastion met vele prachtige hoekjes (standbeeld van Szt. István), trappen en portalen doet het goed op trouwfoto's.
We crossen de oude stad door. Er is zo veel te zien! Om 15.15 ploffen we neer op een terras aan de Országház utca bij een pizzeria. We drinken er wat en laten de urenlange wandeling enigszins uit de benen zakken.
Tegen vier uur dalen we via trappen van het Halászbástya (Vissersbastion omdat hier vroeger vis werd verkocht) naar de Donau af en steken de hangbrug (Széchenyi lánchíd) naar Pest over. We bekijken op weg naar de metro nog de parochiekerk van de binnenstad. Een wat rommelig geheel met allerlei stijlen. De preekstoel heeft wel mooi houtsnijwerk.
We nemen de metro bij station Ferenciek tére en stappen aan de Haller utca bij het Nagyvárrad tér weer naar buiten. Dan is het niet ver meer naar de camping. Wat hebben we weer veel mooie dingen gezien vandaag!

Zondag 25-09-2011. Budapest-Városliget
De 3e dag in Budapest! We gaan vandaag naar de wijk Városliget. Daar ligt een prachtig park met vijvers, kasteel, musea, dierentuin, pretpark en het thermaalbad Szécheny. Met de metro zijn we er zo. We stappen uit bij Hösök tere, omdat we eerst dit Heldenplein willen zien. Het plein is zeer groot, wordt links en rechts geflankeerd door twee musea(Museum of Fine Arts en Palace of Art, Kinderen zijn er met 3wielertjes aan het rondrijden, er wordt geskeelerd en gefietst. Zeer indrukwekkend is het Millennium monument dat bestaat uit een groep ruiters van Arpád met twee colonnades daarachter, gevuld met Hongaarse helden. Op een hoge zuil, staat de engel Gabriël met een kroon en een kruis in de handen.
We lopen even naar een Secession paviljoen, dat nu in de steigers staat. Aan de andere kant is een droog liggende vijver.'s Winters een schaatsbaan misschien?
In het park bekijken we het Vajdahunyad Vára (kasteel), waar net een promotie voor Belgisch bier aan de gang is. Niet alleen bier is er te koop, maar ook de Belgische frietjes met de bijbehorende sauzen.
Verderop staan standbeelden van schrijvers Karolyi Sandor en Anonymous. Vooral de laatste is erg mooi! De Ják-kapel met rijk bewerkte entree ziet er prachtig uit. We lopen om het thermaal bad heen. Na een earthcache bij een klein glazen gebouwtje, waar je thermaal water kunt drinken, gaan we onze boterhammen opeten aan de eendenvijver.
Dan gaan we dus baden. Dit is het grootste Spacomplex in Europa, gehuisvest in een prachtig neo-barok gebouw uit 1913. Het water komt met een temperatuur van 75 graden C hier de grond uit. De grote buitenbaden hebben een rondgaande 'stroom', bubbelhoek, spuiters, watervalletjes, voetenbubbels en een schaakhoekje!, Binnen zijn allerlei badjes en baden met variërende temperaturen, saunas en stoomcabines. Het ziet er prachtig uit! Tegen vieren zijn we uitgebadderd en nemen we de metro weer terug naar de camping. Daar zitten we nog even buiten aan een glaasje moscat, heerlijke dag weer.
Morgen gaan we Budapest verlaten en daarmee ook de Donau die we 1200 km gevolgd hebben vanaf de bron in Donaueschingen.