Nart en Tineke de Donau langs.

Via Slowakije naar Hongarije

Woensdag 21-09-2011. Kritzendorf - Bratislava (Slowakije) - Gy?r (Hongarije) .
Her is droog en de temperatuur een stuk aangenamer. Via Klosterneuburg (met groot klooster hoog boven de stad) en de Lidl rijden we Wenen door richting Bratislava. We steken de brug naar de noordkant over en bij Orth a.d. Donau maken we een korte stop. Het is een wat saai en vlak landschap met uitgestrekte (veelal) maïsvelden.
We gaan de Slowaakse grens over (geen controle) en staan om 13.00 uur aan een snelstromende Donau tegenover de 'oude stad' van Bratislava. De temperatuur is inmiddels 26 graden en de zon schijnt volop. We vinden een cache op de voetgangers/fietsbrug, de 1e in Slowakije. We kijken nog even bij de wandelpromenade aan de andere kant van de rivier met veel moderne uitspanningen en lunchend volk.
Om 15.00 uur rijden we bijna ongemerkt Hongarije binnen. Ook hier is geen controle.
De 1e grotere stad komen we een half uurtje later tegen: Mosom-magyaróvár. In Öttevèny pinnen we onze eerste Hufjes (Forinten). We zoeken de camping op in Gy?r.(uitspraak:Djeur) Die blijkt op een andere plek te liggen dan onze coördinaten. We vinden Pihenô Panzió uiteindelijk zo'n 5 km buiten de stad in de richting van Komárom. Daar hebben we zowat het hele terrein voor ons eigen. Eerst gaan we even een glaasje rode wijn drinken (0.70 cent) op het terras van de camping en leren we ons eerste Hongaarse woord: köszönöm (kussunnum)=dank u wel.

Donderdag 22-09-2011. Gyö r- Esztergom - Budapest.
We worden bij het ontbijt verrast door een kudde schapen, die het campinggras beginnen af te grazen. Het weer is prima!. Via smalle wegen in vlak landschap rijden we richting Donau.
We rijden door Komáron. Bij het Monostori Eröd kijken we even rond in een groot fort, dat een militair museum is.Op het ogenblik wordt er een nieuwe toegangsweg aangelegd.
We tanken in Komárno (SK) aan de andere kant van de Donau! We waren weer in Slowakije voor we het in de gaten hadden. Dan maar weer terug dus.
Om 12.30 zijn we dan in Esztergom op de parking bij de Bazilika; deze heeft op Londen, Rome en Florence na de grootste koepel ter wereld. Via een klein vestingwerk klimmen we naar deze grote kerk. Net als we deze binnengaan, begint een organist, naar ik denk voor de grote groep Aziaten die zojuist zijn binnen gekomen een 'concert' te geven. Een aanslag op het gehoor!
Vreemd genoeg lijkt de kerk binnen minder groot dan buiten. Maar de koepel is immens van afmetingen.
We lopen via de brug (even weer Slowakije in) terug : een mooi zicht terug op de zojuist bezochte kerk.
Om 1530 doen we boodschappen bij een Tesco-winkel in Tahitótfalu.
Na Szentendre beginnen de voorsteden van Budapest en we proberen met onze MIO de weg naar de 'Hallen' camping te vinden. Dat valt niet mee op deze drukke wegen en met die slalomrijdende Hongaren. Op gegeven moment is even rechtdoor niet duidelijk en krijgen we een extra site-seeing door de stad heen. Maar uiteindelijk om 17.00 komen we op de camping aan en worden we zeer gastvrij ontvangen door de man aan de receptie. Hij vertelt honderduit over de stad en geeft daar een vijftal folders bij. We kunnen gaan staan waar we willen. Voor 15 euro per nacht, inclusief stroom, wasmachine, douches en internet. En de 4e nacht is gratis. Perfect dus!!
Wij installeren ons al rap in de zon met iets te drinken en beginnen met de plannen voor de komende dagen.

Vrijdag 23-09-2011. Budapest: Margrit eiland en Pest.
Ook vandaag hebben we opnieuw heerlijk weer. We zijn er klaar voor. Vandaag staateen wandeling over Margrit eiland op het programma met aansluitend Pest. Bij de receptie van de camping krijgen we 4 metrokaartjes mee, die had een gast daar afgegeven, die er niets meer mee deed.
We lopen naar het metrostation aan de Nagyvárad Tér en na 10 stops zijn we in Árpád Hid . De oude treinstellen maken een gigantische herrie en de deuren gaan steeds met een knal dicht..
Via een grote weg lopen we naar het eiland in de Donau: Margít-sziget. Onderweg zien we een mix van oude rommel en hypermoderne flatgebouwen.
Op de Árpád Hid-brug krijgen we dan een eerste (verre) blik op de grote gebouwen in Pest en Buda. Dat ziet er goed uit. We dalen dan naar het Margít-sziget af en kuieren op ons gemak door de tuinen daar. . We zien een kleine kiosk Bodor-bron, die omgeven is door sierkooltjes, de Japanse tuin, een mooie sfeerrijke tuin, waar we een waterschildpad en kikkers zien, het thermal-hotel Margít-sziget in een ruime tuin met grote bomen. Verder komen we langs een klein kerkje van de heilige Michael, de watertoren met aanhangige uitspanning en regelmatig muziekvoorstellingen, het Palatinus strand (zwembad dus) en een strak aangelegde bloementuin. Op de zuidelijke punt staat dan het Centenary monument dat aan de vereniging van Buda en Pest herinnert.
Brug Margit brengt ons dan weer terug in Pest. Vanaf de brug hebben we nu al een heel wat beter zicht op de beide stadshelften. Verder gaat het in de richting van het immens grote Parlement. Onderweg zien we, in een aantal marmeren platen, alle Hongaarse Olympische gouden-medaillewinnaars gememoreerd. We proberen in de tekst de disciplines te herkennen, maar verder als turnen en kajakken komen we niet. Bij het Parlement zijn veel mensen in brons gevat. Bijvoorbeeld Kossuth (vrijheidvechter) en een slachtoffer van de 1956 opstand.
We bekijken een rij van 60 paar, in cement gezette, metalen schoenen aan de Donaupromenade. Het is een monument uit 2005 dat memoreert aan de Hongaarse Joden die hier in 1944 op de kade werden geëxecuteerd en de Donau in werden geschoten. Het is een eenvoudig, maar ontroerend monument.
We komen vervolgens bij het Gresham Palace (nu hotel), en de door 2 reusachtige leeuwen bewaakte hangbrug Széchenyl láchid, die stampvol is met verkeer. Op het plein hiertussen ook weer veel standbeelden.
We verlaten nu de Donau en gaan naar de Szt. István bazilika. Onderweg aardige winkelstraten.
De bazilika is een heel mooie en vooral unieke kerk. Alles is tot in de finesses uitgewerkt. Heel apart het gebruik van rood/bruin marmer, de hoge bogen, de koepel, de mooie manier van licht binnen halen. We bekijken aan de hand van onze Capitoolgids nog een aantal mooie kerken, musea en paleizen. En allemaal weer met een eigen stijl. We lopen de beroemde winkelstraat door: Vácy Útca. Hier zien we behalve de internationale zaken ook typisch Hongaarse winkels. Dan even rust: we zoeken een stil pleintje op, waar we op het terras van café Gerlöczy neerstrijken en wat te drinken nemen. Te voet gaan we dan, met behulp van de duidelijke plattegrond, terug naar de camping. Een prachtige dag; morgen naar de andere kant van de rivier: Buda.