Nart en Tineke de Donau langs.

Van Sigmaringen naar Ulm

Dinsdag 06-09-2011. Sigmaringen

Na het ontbijt verkassen we naar de camping. Ik doe een was in de machine. We spannen wat waslijnen want de droger is kapot. Als om 11.45 de was hangt te drogen in de zon gaan we de stad in. We komen na een korte rondwandeling, over de nu sluitende kleine markt en door het interessante slot, bij het I-kantoortje van Sigmaringen. We vinden dan snel een internetzaak. Het reisweblog wordt bijgewerkt, post gelezen en geocaches gelogd (13 tot nu toe)

We doen nog enkele boodschappen bij een grote super aan het raadhuisplein en zoeken de camping weer op. Een grote groen-blauwe libel zit op een sok en Nart kan er in alle rust foto's maken. (Vrouwtje van de Blauwe glazenmaker, Aeshna cyanea.) `s Middags om een uur of 3 gaan we een eind fietsen. Naar Scheer een eind de Donau af. Bij sommige bruggen over het fietspad moet je uitkijken voor de geringe hoogte. Eentje is zelfs slechts 1,60 m hoog! Enkele km's en bruggen verder zien we een grote koepelkerk in Sigmaringendorf. Een huis daar is helemaal in Hundertwasserstijl versierd. Apart.

Via een zandpad langs de Dommelachtige Donau bereiken we om 16.15 Scheer. Een lange en hoge loopbrug verbindt een torentje met de heuvel er tegen over. We zoeken het oude deel van het dorp op, crossen er door heen en rijden naar Sigmaringen terug. Als we weer op de camping terug zijn drinken wat lekker in de zon.

Woensdag 07-09-2011. Sigmaringen-Riedlingen-Ehingen.

10.50 vertrekken we van de camping. Alles is weer geloosd en gevuld. Aan de poort maakt Nart nog een foto van de vele kano's. De camping organiseert kanotochten. Verder hebben ze een groot klimpark en een midgetgolfbaan. Veel jeugdgroepen komen hier.

Via een puzzeltocht (afgesloten wegen in het centrum) rijden we de stad uit en het 'platte' land op. Via Bingen en dan Hitzkofen over wegen door akkers en bossen (L277) naar Riedlingen.

Een heel leuk vakwerkhuizen-stadje is dit, mooi gelegen aan de Donau. We komen steeds fel gekleurde ooievaars tegen in de stijl van de beschilderde koeien van Bilbao. Op zoek naar een cache lopen we een eind langs de overkant van de Donau. De cache ligt op een brugloos eilandje. In pootjebaden hebben wij geen zin. Ook een cache bij de kerk blijft voor ons onvindbaar omdat de batterijen van de Garmin leeg zijn....

Het gaat verder in de richting van Ehingen. Het landschap wordt heel weids met zeer lange glooiende hellingen en ver zicht.

Bij een hoge brug over de Donau met zicht op een klooster wordt weer tevergeefs een cache gezocht. Hij zou op het randje van een rots moeten liggen, nogal link.

Om 14.15 komen we op de camperplek in Ehingen aan. We staan op een plateau boven de Donau met ver zicht vooruit.

Uiteraard lopen we de stad in. Hier betekent dat via een lange straat recht naar beneden lopen.

Het centrum ziet er mooi en gezellig uit; mooie gebouwen, huizen en een fontein met o.a. een boze bisschop en een schavuit met waterslang. Onder aan de Donau staat een ruwhouten beeldengroep bij de Groggensee (een grote vijver met veel zwanen erin). Hier vinden we dan eindelijk wel weer een cache.

Rond een uur of vier zijn we weer bij de camper terug.

Net op tijd want valt een korte maar hevige stortbui, daarna schijnt de zon weer volop.

Donderdag 8-09-2011. Ulm.

We vetrekken om vanuit Ehingen op een grijze maar nu droge dag.

Het landschap waar we doorrijden is een grote golvende vlakte.

Net na 11.00uur zijn we op de camperplaats in Ulm bij het Donaustadion.

We smeren wat boterhammen, nemen pakjes sap mee en gaan via het (sport-)park naar de Donau. Daarbij passeren we het voormalige Fort Friedrichsau, dat nu een openluchttheater is. We lopen in de richting van de oude stad langs het water af. Het wemelt hier van de Wilde eenden en zwanen.

We zien het 1e passagiersbootje op de Donau, die tot nu toe nog niet bevaarbaar was, behalve per kano. Tegen de Pionierkaserne aan staat het grote glazen halfronde torengebouw van het Congres Centrum/schouwburg Maritim. Wij steken even verderop via de Gänstorbrücke over naar Neu-Ulm en volgen daar verder de Donau-oever.

Er ligt een eiland in de Donau: Schwal, gedeeltelijk bewoond en de rest is park.

Voorbij Schwal is dan de oude binnenstad van Ulm te zien. Dat ziet er goed uit.

De cache bij een aparte boom in een park rond verzorgings- en bejaardenwonigen pikken we mee. We spelen even een potje snelschaak in datzelfde park.

De cache bij de Memminger Tor in een groot bastion van de oude stad Ulm vinden we niet.

Via de Eisenbahnbrücke, waar aan de spijlen van de brug slotjes als liefdesverklaringen zijn vast gemaakt, komen we weer aan de stadskant. We eten onze boterhammen op een bankje aan de Donau-oever en gaan dan de stadswal op. We zien veel leuke plekjes.

Bij de Metzgerturm verlaten we de muur komen bij het prachtige Rathaus. Het is met fresco`s versierd en heeft een mooi astronomisch uurwerk.

We lopen dan naar de Münster(-kerk) met de hoogste kerktoren in de wereld (161 m). De bijna 800 treden omhoog hoeven voor ons niet. De kerk zelf is zeker het bezoek waard. Opvallend zijn de vele wapenschilden, een krijgshaftige engel achter in de kerk, de vele grote heiligen beelden en de met vrouwenhoofden versierde koorstoelen.

Via enkele winkelstraten maken we een toer door de binnenstad, die oud met heel modern verenigt. Er is veel winkelend publiek en hier en daar zitten straatmuzikanten. We doen even boodschappen bij een LIDL op weg terug naar de camper. Om half 5 zijn we terug. Het is goed druk geworden op de camperplaats: er staan meer dan 30 campers!

Opnieuw zijn we bijtijds binnen: even later hebben we het 1e buitje sinds we in Ulm aankwamen.

Tegen donker worden zien we drie kinderen die proberen de kledingcontainer iets verder op leeg te halen. Een jongentje (5?) ligt er op de klep en meisje (8?) dreigt ‘m naar binnen te kieperen. Een man komt in paniek aanlopen en verhindert dit. Ze gaan er vandoor, maar even later zien we ze weer bij die container rommelen..