Nart en Tineke de Donau langs.

Van Ulm naar Kelheim

Vrijdag 09-09-2011. Van Ulm naar Donauwörth.

Na lozen van vuilwater en WC verlaten we Ulm om 10.00 uur. Kwartier later gaan we de A8 op en Beieren in.

Als eerste stop van de dag wandelen we door Leipheim na eerst de Cristoffelcache op de Donaubrug opgepikt te hebben.

Bij een wildwaterparcours in de Günz lopen we tot aan de plek waar deze in de Donau uitmondt en vinden we nog een cache. Dan rijden we Günzburg in. Dit blijkt een heel aardige plaats te zijn. Hoogtepunt is beslist de rococo Liebfrauenkirche. Tot in de kleinste details is alles versierd met goud, krullen, gordijntjes en andere tierelantijntjes. Via het Frauengässchen lopen we naar de Marktplatz met een groentemarkt en 2 rijen mooie huizen, winkels en terrasjes. De zon nodigt uit om hier wat te drinken te nemen. Käsekuchen, cappuccino en een ½ l Matzel van de Radbrouwerij.

14.00 uur weer weg uit Günzburg. Door een vlak en oninteressant landschap rijden we naar Dillingen. Bij een parking bij een meertje lopen we een rondje naar de Audamm, een stukje langs de Donau en een Kneipp installatie. Pastoor Sebastian Kneipp is hier met zijn therapie begonnen met zichzelf als eerste patiënt. In het midden van een ondiep watertje is een stuk reling geplaatst voor de pootjebaaiers. Een cache die hier zou moeten liggen vinden we echter niet. Ondertussen is het beginnen te miezeren. Via Höchstädt gaat het door naar de camperplaats in Donauwörth, die direct aan de Donau ligt. Om een uur of zes houdt het op met regenen en zien we weer blauw. Gelukkig zijn de weersverwachtingen voor het weekeinde heel goed.

Zaterdag 10-09-2011. Donauwörth en fietstocht.

's Morgens gaan we te voet de stad verkennen. Heel aardige stad aan de samenvloeiing van Donau en de Wörnitz. Het is vandaag als de mist eenmaal op is getrokken grandioos zomerweer met een strakblauwe hemel en een temperatuur van achter in de 20.

We bezoeken in het park een earthcache die bij de summiere restanten van de burcht Mangold ligt, bekijken de rijkversierde Heilig Kreuz bedevaartskerk en de Munsterkerk. Deze laatste is veel soberder dan de vorige, maar daarom zeker niet minder. Diverse gebrandschilderde ramen zijn werkelijk plaatjes.

Na de lunch stappen we om 13.15 op de fiets voor een toer door de omgeving. We steken de Wörnitzbrug over en gaan dan richting Marxheim de Donau langs.

We krijgen met een serie fikse klimmetjes te maken. Onderweg passeren we her en der Mariakapelletjes. Zo af en toe vangen we een glimp van de Donau rechts en onder ons. We volgen eerst de Romantische Stra?e (fietsroute) en later de Radrundweg Lech-Donau. We steken de Donau over bij Marxheim en in Rain pauzeren we op een terrasje aan de drukke dorpsstraat. Dan is het even zoeken naar het vervolg van de route want waar is de oversteek van de rivier de Lech? We vragen iemand de weg naar Oberndorf am Lech. Hij wijst in een richting en zegt: 'Über dem Kraftwerk' .Onze weg voert letterlijk door het Kraftwerk en over de stuwdam . We moeten het gebouw in, met de fietsen 2 trappen op, en dan over een roosterbrug naar de overkant. Goed dat er een fietsroutebordje vrij duidelijk de weg wees, anders hadden we dit nooit gevonden. Diezelfde route loodst ons dan over kronkelende paden door bos en wetlands naar opnieuw de Romantische Stra?e. Oberndorf laten we links liggen en rijden tenslotte via de Via Danubia over Eggelstetten en Hamlar terug naar Donauwörth. Totaal zo'n 40 km staat er op de teller. En dat met deze temperatuur; we zijn aardig moe! Op het bankje aan de Donau naast de camper drinken we wat en rusten uit. Dit was opnieuw een prachtige dag.

Zondag 11-09-2011. Donauwörth - Neuburg a.d. Donau - Ingolstadt.

Neuburg an der Donau is vandaag de eerste stop. Daar zetten we de camper op de camperplaats vlak bij het centrum en aan de Donau. Wij lopen naar de Altstadt en het grote Slot via dubbele stadsmuren. Het is er heerlijk rustig. Als we een rondje gemaakt hebben komen we langs de Toeristeninfo en nemen daar nog een foldertje mee. Om 12.30 rijden we dan door naar Ingolstadt. De weg erheen levert niet zoveel op, behalve dan dat we de eerste 1000 km op de teller rond maken.

We zetten de camper bij het Hallenbad neer op de camperplaats. De stoelen en tafel gaan naar buiten en we zitten een tijdje in de schaduw. Het is veel te heet in de zon. We lopen later een rondje door de binnenstad met aparte en grote gebouwen en kleine markten.

Langs de Donau en de promonade, waar aardig wat mensen aan de oever zitten, lopen we weer terug naar de camper. We zijn toe aan wat te drinken. Tot het begint te schemeren blijven we buiten zitten.

?

Maandag 12-09-2011. Ingolstadt-Kloster Weltenburg-Kelheim.

Op weg naar Kelheim is onze eerste stop vandaag Klooster Weltenburg. Op de €3,00 parking lunchen we eerst. Dan lopen we langs de Donau eerst naar de Donaudurchbruch de zgn Weltenburger Enge. Er rijzen hoge kalkrotsen op aan beide kanten en de rivier wringt zich door een smal dal. Je kunt er met een passagiersboot mee naar het stadje Kelheim. Ook zien we een houten veerbootje dat voetgangers en fietsers naar de overkant wil varen. Vervolgens kijken we bij het klooster zelf. Eerst de binnenplaats, die een groot druk bezocht terras heeft, dan de barokke kerk en we sluiten de rondgang af met een Kafee HAG en een Barock Dunkel uit de kloosterbrouwerij (de oudste kloosterbrouwerij in de wereld). Op bijna elke tafel staat zo'n pot bier. Volgens Nart: een lekkere pittige smaak. Tegen 3-en rijden we het laatste stuk naar Kelheim en de camperplaats daar.

We gaan de oude stad verkennen, die aan 2 zijden door water is omgeven. Aan 3 kanten is de stad nog door muren en een poort van de buitenwereld afgescheiden. Een internetcafé is er niet te vinden zodat ik mijn verhaal van de vorige week nog steeds niet kwijt kan.

We wandelen een rondje, vinden dan een cache bij de aanlegsteiger en zoeken tevergeefs een andere bij een monument met blinkende zwaarden en een roestige ploeg. Terug bij de camper gaan de stoeltjes naar buiten en zitten we van de laatste zonnestralen te genieten, met zicht op de Donau. Ondertussen is het aantal campers hier de 30 gepasseerd.